Захист прав військовослужбовців
У випадку порушення прав військовослужбовці мають право самостійно захистити порушені права під час проходження служби двома способами:
- поданням скарги відповідній посадовій особі;
- зверненням з позовом до суду.
Зазначене питання регулюється Дисциплінарним статутом Збройних Сил України.
Законодавство передбачає такі форми оскарження військовослужбовцями виданих щодо них незаконних наказів як:
- надсилання письмових запитів чи особисте звернення до посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку;
- звернення до органів досудового розслідування та інших державних органів;
- звернення з позовом до адміністративного суду за підсудністю.
Передбачено право військовослужбовців оскаржувати накази начальника щодо:
- присвоєння та позбавлення військового звання;
- пониження у військовому званні;
- поновлення у військовому званні;
- призначення на посади;
- звільнення з посад;
- переміщення по службі;
- звільнення з військової служби;
- залишення на військовій службі понад граничний вік перебування на ній;
- направлення за кордон;
- укладення та припинення (розірвання) контракту, продовження його строку;
- накладення дисциплінарного стягнення.
Якщо військовослужбовець, який подає скаргу, не знає, з чиєї вини порушені його права, скарга подається у порядку підпорядкованості безпосередньому командиру.
Скарга може подаватись усно або письмово безпосередньо самим військовослужбовцем або членом сім’ї військовослужбовця. Усі скарги у день їх надходження заносяться до Журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян.
Усну скаргу військовослужбовці, члени їх сімей та інші громадяни мають право подати командирам військових частин під час особистого прийому, що визначено у кожній військовій частині, установі, організації.
Письмову скаргу бажано подавати у двох примірниках до відділу військової частини або іншого державного органу, у компетенції якого розгляд вашого питання. Другий примірник з відміткою про отримання залишається у особи, яка подала скаргу.
У письмовій скарзі слід вказати:
- прізвище, ім’я і по батькові,
- адресу місця проживання і номер телефону,
- посадову особу або орган державної влади, якому адресована скарга,
- ясно і докладно описати обставини порушення вашого права, суть порушення,
- зазначити, які дії ви просите відповідальну посадову особу вчинити для відновлення цього права, вказати дату і поставити підпис.
Якщо ви бажає бути присутнім при розгляді скарги, про це теж варто зазначити у ній.
Під час розгляду пропозиції, заяви чи скарги не допускається розголошення командиром чи іншою особою, яка бере участь у розгляді, відомостей про особисте життя військовослужбовця без його згоди, а також розголошення іншої інформації, якщо це зачіпає його права і свободи, законні інтереси.
Усі пропозиції, заяви чи скарги розглядаються і вирішуються у строк не більше одного місяця з часу їх отримання, а ті, що не потребують додаткового вивчення й перевірки, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів з часу їх надходження.
Якщо у місячний строк вирішити порушені у зверненні питання неможливо, командир встановлює новий строк, про що сповіщається військовослужбовець, який подав звернення.
При цьому загальний строк розгляду пропозиції, заяви чи скарги не може перевищувати 45 днів.
Несвоєчасний, неповний розгляд скарги або незаконне рішення посадової особи, яка її розглядає, можна оскаржити встановленим порядком до суду, Військової служби правопорядку або вищого за підпорядкованістю командира.
Крім того, в разі порушення прав можна звертатися за телефонами гарячої лінії:
0-800-500-410
0-800-500-442
044-454-44-99